Afro-ritmes in de popmuziek

Paul Simon's beroemde Graceland werd opgenomen met het Zuid-Afrikaanse koor Ladysmith Black Mambazo, Peter Gabriel bracht een eerbetoon aan de anti-apartheidsveteraan Steve Biko (foto) en richtte zelfs een platenlabel op, geheel gewijd aan 'wereldmuziek'. Ook zangeres Björk is verliefd geworden op Afrika, blijkt op haar meest recente album Volta. Het zijn een paar voorbeelden van westerse artiesten die in hun muziek duidelijk worden beinvloed door Afrika. Boeiende samenwerkingen waarbij verschillende culturen elkaar ontmoeten. Tijd voor een zoektocht naar meer.

The Talking Heads
In die zoektocht kwam ik als eerst terecht bij New-wave groep The Talking Heads. De band heeft, vooral door voorman David Byrne, altijd open gestaan voor experiment. Al snel werd duidelijk dat Byrne's platenkast verder gaat dan The Beatles en The Stones. Hij was degene die de groep liet kennis maken met traditionele Afrikaanse muziek. Dat hoor je goed terug op Naked uit 1988; een album dat vol staat met laid-back funk en opzwepende Afro-ritmes. Luister bijvoorbeeld naar Blind of het met Mory Kanté opgenomen Mr. Jones.

Damon Albarn 
Iemand die in de voetsporen van David Byrne treedt, is ex-Blur voorman Damon Albarn.
Jarenlang was de Britpop-ster 'rockminded', maar daarna werd ie gegrepen door het geluid van Nigeria. Als groot liefhebber van de Afrobeat muziek ging ie op zoek naar één van de bedenkers van dit genre; Tony Allen. Het klikte meteen en drummer Tony Allen speelt nu in de nieuwe band van Albarn; The Good, The Bad and the Queen. Met z'n tweeen schreven ze het nummer Every season. Daarnaast maakte Albarn in 2002; Mali Music. Een fraai album dat hij opnam met een grote groep Malinese muzikanten, waaronder Toumani Diabaté. Hij speelt kora, een West-Afrikaans snaarinstrument.

Björk
Net als Damon Albarn, maakte ook Björk gebruik van de virtuositeit en het enorme talent van Diabaté. Zo is hij te horen op Volta, het al eerder genoemde album van de IJslandse. De zangeres leerde Diabaté kennen, tijdens haar reis door Mali. Het resulteerde in een prachtige samenwerking, zowel op het album als op het podium. Bijvoorbeeld op het beroemde Glastonbury festival, vorig jaar. Zie hier het optreden, waarbij Björk de Malinese muzikant uitgebreid introduceerd.

Bruggen bouwen
Afrika vormt dus duidelijk een grote inspiratiebron voor de Westerse popmuziek. Maar andersom is dat ook zo. Vooral bekend zijn Mory Kanté (Yéké Yéké), Youssou N'Dour (Seven seconds met Neneh Cherry) en Khaled (Aicha). Recenter is de geweldige cd 'Djin Djin' van Angelique Kidjo uit Benin. Door de gastbijdrages op dit album van ondermeer Joss Stone (Gimme Shelter), Alicia Keys, Ziggy Marley en Carlos Santana worden er bruggen gebouwd tussen tussen verschillende culturen. Juist dat maakt zowel de pop- als Afrikaanse muziek zo boeiend.

Reacties