Sunshine In The Music


Op mijn twaalfde ontdek ik de platenkast van mijn vader, boordevol jaren 60 en 70 muziek. Van The Beatles tot Led Zeppelin en van The Police tot Steely Dan. Wekelijks komen ze voorbij in mijn eerste radioprogramma's die ik maak in mijn slaapkamer op zolder. Sgt. Pepper van The Beatles en Can't Buy A Thrill van Steely Dan groeien in korte tijd uit tot mijn favoriete albums. Later duik ik ook in de muziek van Crosby, Stills, Nash & Young, The Doobie Brothers en Toto, oftewel het geluid van de Westcoast. Een smeltkroes van pop, rock, soul, folk, funk en jazz. De afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in deze muziekstroming, met name de periode midden jaren 70 tot begin jaren 80. Mijn muziekcollectie breidt zich steeds verder uit met namen als bijvoorbeeld Ned Doheny, Christopher Cross, Robbie Dupree en Kenny Loggins, enkele belangrijke ambassadeurs van dit genre in die tijd. De muziek wordt vaak omschreven als Westcoast, AOR (Album Oriented Rock), Yacht Rock, Blue Eyed Soul, en Melodic Soft Rock. Je zou het kunnen samenvatten als: muziek waar de zon in zit. Om mijn liefde voor deze muziek met je te delen, heb ik tien favoriete albums onder elkaar gezet:

1. Airplay - Airplay (1980)
David Foster, Jay Graydon en Tommy Funderburk vormen samen de groep Airplay. Met de bandleden van Toto nemen ze dit album op, volgens velen "het meesterwerk van de westcoast". Een absoluut hoogtepunt op dit album is de track 'Nothin' You Can Do About It'. Foster en Graydon schrijven deze periode ook 'After The Love Has Gone' voor Earth Wind & Fire. Het wordt een grote hit in 1979, waarna Airplay dit liedje zelf ook opneemt voor hun eigen album.

2. Ned Doheny - Hard Candy (1976)
Het tweede soloalbum van zanger en gitarist Ned Doheny is geproduceerd door Steve Cropper, bekend van o.a. Booker T. & The M.G.'s. En wat een topbezetting... de blazers van Tower of Power, David Foster op keyboard, en Linda Ronstadt, J.D. Souther en Don Henley verzorgen de backing vocals. 'Get It Up For Love' is de hit van het album.

3. Doobie Brothers - Minute By Minute (1978)
Het meest succesvolle en tegelijk meest soulvolle album van The Doobie Brothers. Met het album winnen ze een Grammy Award voor 'plaat van het jaar', mede dankzij de wereldhit 'What A Fool Believes'. In Amerika verkopen ze meer dan 3 miljoen exemplaren, in Nederland haalt het niet eens de albumlijsten! Uitschieters op dit album zijn 'Minute By Minute' en 'Here To Love You'.

4. Pages - Pages (1978)
Richard Page en Steve George zijn eind jaren 70 het hart van Pages. Na drie albums met deze groep richt het duo de band Mr. Mister op, bekend van 'Broken Wings' en 'Kyrie', Favorieten op dit Pages album zijn 'You Need A Hero' en 'Tell Me', met bijdrages van o.a. Philip Bailey (Earth Wind & Fire) en jazzmuzikanten als Michael Brecker en Victor Feldman.

5. Steely Dan - Aja (1977)
Onlangs tipte ik de prachtige documentaire van Classic Albums over het album Aja. Hierin geven Donald Fagen en Walter Becker een kijkje in de keuken van Steely Dan en praten ze over het ontstaan en de productie van dit meesterwerk. Het album behoort nog steeds tot 1 van mijn favoriete albums allertijden met o.a. de tracks 'Black Cow', 'Deacon Blues', en 'Peg'.

6. Robbie Dupree - Robbie Dupree (1980)
In de jaren 60 zingt Robbie Dupree in verschillende bands, waaronder een groep genaamd New World Rising met de toen nog volstrekt onbekende Nile Rodgers. Rodgers vertrekt naar Chic en Dupree bouwt aan een solocarrière. Begin jaren 80 scoort hij een grote top 10 hit in Amerika met 'Steal Away'. Het liedje doet erg denken aan het geluid van The Doobies Brothers.

7. Gino Vannelli - Brother To Brother (1978)
De Canadese singer-songwriter Gino Vannelli maakt in 1978 een album in geheel Californië-stijl. Een prachtige combinatie van pop, jazz, funk en soul. De hit van de plaat is 'I Just Wanna Stop'.

8. Toto - IV (1982)
Het vierde album van Toto wordt een groot succes vanwege de wereldhits 'Rosanna' en 'Africa'. Ze pakken maar liefst zes Grammy Awards voor dit album! Niet te onderschatten op dit album is de legendarische trompettist Jerry Hey. In 1982 jaar speelt Hey ook mee op het album Thriller van Michael Jackson. Andere singles op IV van Toto zijn 'Make Believe' en het soulvolle 'Waiting For Your Love'.

9. Eric Tagg - Dreamwalkin' (1982)
De Amerikaanse zanger Eric Tagg maakt in de jaren 70 een reis door Europa en start zijn carrière in Nederland, in de band Beehive. Later werkt Tagg veel samen met gitarist Lee Ritenour die ook dit album produceert. Eric Tagg maakt drie albums die allemaal zeldzaam/hard-to-find zijn. Maar lang leve YouTube... Check het geweldige 'No One There' en de prachtige ballad 'A Bigger Love'.

10. Boz Scaggs - Silk Degrees (1976)
Geen slecht liedje te vinden op het album Silk Degrees van Boz Scaggs. Ook weer opgenomen met de bandleden van Toto! Hits van het album zijn 'What Can I Say', 'Lido Shuffle' en 'Lowdown'. Mijn favoriet is 'Georgia'.

Reacties

Een reactie posten